شنبه 08 ارديبهشت 1403
در صورتی که یکی از نمایندگان فروش نیوشا رو می شناسید، برای خرید محصول به وی مراجعه نمایید. برای یافتن نمایندگان فروش، به شبکه های اجتماعی مراجعه نموده و هشتگ نیوشا را سرچ نمایید. در صورت عدم توانایی یافتن نماینده فروش، فرم بالا را تکمیل نمایید.
انتخاب تصویر

استعلام امتیاز

نمایش امتیاز

جمع امتیازات

امتیاز سفارش:
0
امتیاز کل مشتری:
0

جوایز قابل انتخاب

شیوه‌های کسب امتیاز
هر 250 هزار ریال
1 امتیاز
  • این امتیاز صرفا برای استفاده مشتریان وفادار بوده و به ازای ثبت سفارش برای مشتریان محاسبه می گردد.
  • بعد از هر سفارشی که نماینده فروش برای مشتری ثبت می کند، از طریق پیامک امتیاز حاصل از سفارش جدید و امتیاز کل اعلام خواهد شد.
  • معیار شناسایی مشتری وفادار و دریافت امتیاز در این باشگاه (آدرس) می باشد.

شناسنامه گیاهان

توت فرنگی

شناسنامه گیاهان - توت فرنگی

توت فرنگی: گیاهشناسی، خواص و توصیه‌های قبل از مصرف

توت فرنگی نیوشا

نام تجاری گیاه:

Strawberry

نام علمی گیاه:

Fragaria ×ananassa (Weston) Rozier

تاریخچه و گیاهشناسی:

توت فرنگی با نام علمی Fragaria × ananassa گونه ای دو رگه و متعلق به جنس Fragaria است. تاریخ این میوه، به 2000 سال پیش برمی گردد. توت فرنگی های امروزی حدود 200 سال پیش، از دورگه گیری بین توت فرنگی ویرجینیانا یا اسکارلت به عنوان والد نر و توت فرنگی چیلوئنسیس به عنوان والد ماده حاصل شده اند. این گیاه، حدود سال 1300 میلادی در اروپا کشت می شد. توت فرنگی های وحشی، قرن چهاردهم میلادی در فرانسه، از جنگل به زمین زراعتی منتقل و به گیاهی اهلی تبدیل شدند. حدود سال 1600 میلادی، توت فرنگی ویرجینیانا از گونه یFragaria virginiana ، از شمال آمریکا به اروپا رسید. گسترش این گونه بسیار تدریجی بود و در اواخر سده ی 18 و اوایل سده ی 19میلادی به تدریج در انگلستان محبوب شد. در دهه ی 1610 میلادی یکی از دولتمردان فرانسوی به نام فریزر، گیاه توت فرنگی چیلوئنسیس از شیلی را با خود به فرانسه برد. کشت این گیاه در شمال فرانسه گسترش یافت و مدتی پس از دورگه گیری این توت فرنگی با توت فرنگی ویرجینیانا نمونه ای جدید به وجود آمد. این نمونه ی جدید در دهه‏ ی 1800 میلادی به آمریکا صادر شد. باغبانان انگلیسی گونه ی جدید را از طریق دانه پرورش می دادند، پس از آن تعداد ارقام توت فرنگی از سه به سی رقم افزایش یافت.

گمان بسیاری از مردم بر آن است که توت فرنگی (strawberry) به دلیل انباشته شدن بوته های این گیاه با کاه و پوشال (straw) به این نام خوانده شده است. برخی منابع هم نامگذاری توت فرنگی را به دلیل آن می دانند که نخستین بار جوانان انگلیسی توت فرنگی های وحشی را برداشت می کردند و در توده ای احاطه شده از سبزه می فروختند با این وجود، منشأ دقیق نام گذاری این گیاه هنوز بر ما معلوم نشده است. به نظر می‌رسد که نخستین رقم اصلاح شده، در دوره ی قاجار و زمان صدارت اتابک اعظم، از فرانسه به ایران آمد و اتابکی خوانده شد.

دانستنی های کشاورزی

گیاهشناسی و نحوه زراعت (کاشت، داشت، برداشت) توت فرنگی

خواص توت فرنگی:

خواص توت فرنگی:

مواد موثره و ارزش تغذیه ای توت فرنگی

آنتوسیانین‌ها (به خصوص سیانیدین و پلارگونیدین)، فلاونول (پروسیانیدین، کاتچین، اپی گالوکاتچین، اپی کاتچین، گالوکاتچین، کامفرول و کوئرستین)، هیدروکسی بنزوئیک اسیدها، هیدروکسی اسیدها (سینامیک،کوماریک، کافئیک و فرولیک اسیدها)، رزوراترول، آنتی اکسیدان‌ها..

enlightenedدر سال 1386 میلادی نخستین تلاش اساسی برای کشت و پرورش توت فرنگی به نام پادشاه فرانسه، شارل پنجم ثبت شده است که 12 هزار گیاه توت فرنگی را در باغ سلطنتی خود پرورش داده بود.

enlightenedهووی (Hovey) نام نخستین رقم توت فرنگی در آمریکا است که جدِّ گونه های جدید به شمار می رود و باغبانی به نام چارلز هووی آن را در سال 1834 م در کمبریج ماساچوست، پرورش داده بود.

enlightenedتوت فرنگی به دلیل شکل قلب مانند و رنگ قرمزش نماد زهره، الهه ی عشق شمرده می شد.

enlightenedروی سنگ های محراب و ستون کلیساها در قرون وسطی طرح توت فرنگی حکاکی شده که نماد کمال و عدالت است.

enlightenedهم اکنون، سالانه بیش از 20 هزار تن توت فرنگی در ایران تولید می شود. استان های کردستان، گلستان و مازندران مناطق عمده ی تولید این محصول هستند.

برای تهیه دمنوش توت فرنگی، 4 گرم از آن را به 150 میلی‌لیتر آب جوش اضافه کنید.

2 ساعت قبل یا بعد از غذا.

عوارض جانبی و واکنش های حساسیت زا

مصرف خوراکی

خطرات سلامت یا عوارض جانبی به دنبال مصرف مناسب دوزهای درمانی تعیین شده ثبت نشده است. در صورت حساسیت به توت فرنگی، مصرف نشود.

بارداری و شیردهی

مصرف خوراکی توت فرنگی در مقادیر غذایی برای زنان باردار و شیرده احتمالا ایمن است. اگرچه، از مصرف مقادیر زیاد دارویی آن تا کسب اطلاعات بیشتر باید خودداری شود.

اختلالات خونریزی

نگرانی های وجود دارد مبنی براین که مصرف مقادیر زیاد توت فرنگی ممکن است مدت زمان خونریزی را طولانی کند و خطر کبودی  و خونریزی را در افرادی با اختلالات خونریزی افزایش دهد. اگر اختلالات خونریزی دارید، توت فرنگی را با احتیاط مصرف کنید.

جراحی

مقادیر توت فرنگی در مقادیر زیاد ممکن است لخته شدن خون را آهسته کند. برخی نگرانی‌ها درباره امکان افزایش شانس خونریزی در طول جراحی و پس از آن وجود دارد. حداقل 2 هفته پیش از جراحی مصرف توت فرنگی را متوقف کنید.

واکنش های حساسیت زا

به طور کلی، هر فرد ممکن است نسبت به گیاهان و ادویه‌های خاصی حساسیت داشته باشد که این حساسیت باید در درجه اول توسط خود فرد و در درجه دوم توسط پزشک تشخیص داده شود. البته این واکنش‌های آلرژیک عوارض جانبی مزمن یا حاد ایجاد نمی‌کنند و بعد از شناسایی گیاه حساسیت‌زا و قطع مصرف آن‌، عوارض ناشی از آلرژی برطرف خواهد شد.

هیچ شرکت یا هیچ محصولی نمی‌تواند از واکنش‌های آلرژیک بدن‌های مختلف از پیش آگاهی داشته باشد. ناسازگاری بدن با یک یا چند گیاه خاص هر چند به ندرت پیش می‌آید اما به هر حال ممکن است مصرف کنندگانی با آن مواجه شوند.

تداخل دارویی

در حال حاضر اطلاعاتی در مورد تداخل دارویی با توت فرنگی دردسترس نمی‌باشد.

کاربرد در طب قدیم

کاربرد در طب قدیم
  • توت فرنگی به طور سنتی در درمان بیماری هایی مثل تصلب شرایین، نقرس، سنگ مثانه و بیماری های التهابی کاربرد دارد. این میوه درمان مفیدی برای بیماری های لثه هم هست.
  • رومیان باستان معتقد بودند که این میوه داروی با ارزشی است و از آن برای درمان بیماری های مختلف از جمله مالیخولیا و سنگ کلیه استفاده می کردند.
  • توت‌فرنگی از میوه‌های خنک است، ادرار را زیاد می کند و رسوب دندان را از بین می‌برد و برای افرادی توصیه می‌شود که به بیماری‌هایی چون دیابت مبتلا هستند.
  • املاح این میوه، برای درمان یبوست مفید است و به سبب داشتن مقادیر کافی کلسیم و فسفر، در رشد کودکان و نوجوانان، تأثیر به سزایی دارد.
  • توت فرنگی، در کاهش و رفع ترس، عصبانیت، اضطراب، هیجان و سستی مؤثر است. بر طول عمر می افزاید و از سکته جلوگیری می کند.

منابع